dijous, 10 de maig del 2012

De Costur a Sant Joan de Penyagolosa per el riu Llucena

XVI Pujada Costur - Sant Joan de Penyagolosa

(Associació Cultural "La Fontanella")

(Fotografies de l'album Picasa de l'A.C. La Fontanella)

Com ja és tradicional per aquestes dates a Costur, un any més la "A.C. La Fontanella" ha organitzat la Pujada a Sant Joan amb el famós lema "Gaudim la natura sense presses" i l'expresió "Temps mínim 12 hores". Això i l'ajuda dels cotxes d'assistència permeten que qualsevol pugui fer la pujada, fins-hi-tot xiquets, ja que podran fer-la sencera o a trams sense cap problema en alguna de les moltes parades.

Pujada al Mas d'Arminyà
   Amb l'esperit innovador de sempre, canviant cada any l'itinerari per tal de que tothom conegui nous racons de la nostra comarca, enguany s'ha triat un itinerari que passa per el Riu Llucena, aprofitant la renovada "Ruta dels Molins", la qual, tot i que no vam tenir gaire temps per parar-nos i llegir tots els panells informatius on t'expliquen la història i funcionament dels molins, em va semblar molt interessant i digna de fer un altre dia amb més temps.

La ruta:
    Comencem les 7 del matí des de la "Plaça l'Esglesia" (ED50 30 740966 4445187) tots puntuals i amb els cotxes d'assistència preparats (N'érem 35!) i pujem cap als pous del poble, agafant el camí de la Fosanxa que passa per darrere les granges de pollastres fins l'"Algepsà" on baixàrem per el camí de terra fins als pous que abasteixen d'aigua Costur. Un cop allà agafem el camí que porta cap al "Vinyé" per a dirigir-nos cap a Figueroles, anant amb compte de no errar el camí, ja que hi han unes quantes bifurcacions. A Figueroles passem per darrere d'"el Tossalet" i busquem ja el riu Llucena, on després d'un gual enganxarem la ruta dels molins. Uns acudits més tard arribem tots junts a la badina ubicada als peus de Llucena, on ens esperen els cotxes i l'esmorzar!

Ruta dels Molins

Ja amb la panxa plena continuem el camí pavimentat, on de moment agraïm que els núvols tapin el sol, i arribarem al naixement del riu Llucena, tot bastant planet, amb lleugeres pujades, però molt agradable de fer, que ens permet gaudir de la caminada i del paissatge.

Un cop al Naixement del riu Llucena (ED50 30T 730756 4451566), ja prop del final del PR que hem estat seguint, reposem tots una estona doncs una mica més endavant ja comença la zona més complicada del nostre camí. Fins aquí, com he comentat, el camí en la gran majoria és una pista, amb algun banquet de tant en tant per a poder estirar les cames.
Zona de descans - "Naixement del riu Llucena"
    Uns dos kilòmetres i mig més amunt de la zona de descans, just abans d'arribar a la "Mina" que hi ha una senda a l'esquerra del camí (marcat al track amb un "waypoint" -ED50 30 T 731004 4453391-) molt empinada i prou llarga que ens durà fins al "Mas d'Arminyà". Preneu-vos-ho en calma!
Aquí ja vam començar tots a patir, doncs quan ja havíem començat la pujada una fina pluja ens va començar a advertir de que aquella bonança no ens duraria gaire.
   Ja al "Mas d'Arminyà" parem tots junts a dinar i recuperar forces, doncs a partir d'aquí i fins al "Mas de Montoliu" no tindrem cap assistència durant uns 5 kilòmetres i el desnivell aproximat és del 13%.
Dinar al Mas D'Arminyà
   Bé, un cop reposats reprenem la marxa per la mateixa senda que continua per darrere del Mas, ja amb els "xubasqueros" a punt per si de cas, per anar a buscar el "Mas de Otrelles" (ED50 30 T 729803 4454746). Sabent que fins allà no hi ha camí ens trobem amb la situació de que s'ha de fer camp a través. Així que dit i fet! Un cop arribem al bosc girarem a l'esquerra, pujant la montanya camp a través ("waypoint" -ED50 30 T 730498 4454969-). La via aquesta es una mica dureta i ja aquí ens va començar a ploure com és tradicional en totes les pujades, obligant-nos a estirar la marxa i passar de llarg del "Mas d'Otrelles"i continuant vorejant la cresta de la montanya, intentant gaudir de les vistes que la pluja ens anava deixant veure, com ara els "Masos de les Roques llises"

Masos de les Roques llises
(Aquesta foto suposo que està feta un altre dia... no està plovent!)
    Seguint endavant cap al barranc de la Fontassa per anar a trobar el "Mas de Montoliu" (ED50 30T 728159 4455272) on ens espera el següent control molt esperat per alguns, doncs quan arribem, tot i que ha parat de ploure, anem tots molls. (Aprofito per donar les Gràcies a l'Arturo, la Fina, l'iInés i en Jose Luís per els cotxes d'assistència, els quals han permès a molta gent poder gaudir de tantes i tantes Pujades a gent que sense vosaltres no podrien haver-hi anat). Un cop "des-humectats" continuem amb l'últim tram que va desde el "Mas de Montoliu" fins al "Corralico"(ED50 30 T 725644 4457055), als peus del "Penyagolosa". A partir d'aquí buscarem el sender que puja per la "Font Trobada" (ja era hora Toni!) (localització aproximada - ED50 30 T 726309 4456487) fins al Corralico.
La Font Trobada
Un cop al Corralico alguns vam decidir fer el pic, ja que malgrat el "tute" que portavem ens venia de gust tocar una mica de cel, així que dit i fet. Un cop al pic tornem enrere per ja agafar el camí triat per la majoria i que una estona abans ja havien fet, agafant el sender que va per el "Barranc de la Teixera" fins a Sant Joan de Penyagolosa, on finalment podrem descansar les cames i omplir el pap amb quelcom calentet.
Fotografia de grup al peiró de Sant Joan
Un camí que, malgrat la pluja en el tercer quart de la ruta, és digne de fer ja que el paisatge que ens presenta molts cops ens fa oblidar el cansament acumulat.

1. Malgrat la pluja no, què seria d'anar a Penyagolosa sense banyar-se!?

Molt guai, com sempre. A vore si li fem el pesat a Roberto per a que ens passe les dues fotos del pic, així pots adjuntar-les per a il·lustrar el moment.