dilluns, 25 de juny del 2012

La cova d'"El Covarxo", des de Costur

Costur - Mas d'Avall - El Covarxo - La Lloma - Mas d'Avall - Costur

Aquest cop hem triat una de les rutes més conegudes (i marcades com SL per en Toni, al igual que moltes al nostre terme de Costurhttp://www.costur.es/) i potser amb una història de les més recordades per els més majors del poble de la toponímia del poble. També potser unes de les primeres "grans" (mirat amb perspectiva no tant, oi?) que vam fer quan érem petits i començàvem a anar sols per el terme, començant com és habitual a Costur, agafant el camí de La Fontanella fins al Mas D'avall (ED50 30 T 741087 4446074) i agafant el camí de la Carrera i del Covarxo, baixant després al Barranc i tornant per el Vilamboc, la pista la Lloma i finalment tornant per el camí del Perxet fins al Mas d'Avall i Costur.

Poso dificultat "moderat" per el tros que baixem fins la cova, però realment és molt senzilla i de nivell fàcil.

El Mas d'Avall des del camí de la Carrera
   Bé. comencem en Dani i jo de bon matí per intentar evitar al màxim la calor que, tot i que no és una volta massa llarga ni exigent, pica bastant fins hi tot a aquestes hores. Sortim des de la carretera i avancem direcció Useres per agafar el Camí de la Fontanella per a arribar al Mas d'Avall, una pedania de Costur situada a un kilòmetre. Un cop passada "La Fontanella" (ED50 30 T 740941 4445738Google Maps), (una font amb bassa d'on ja fa molts anys la gent del poble s'abastia d'aigua amb els cantis, i de la que l'Associació Cultural n'ha agafat el nom. Actualment de la font en surt només un petit rajolí d'aigua per un dels brocs i només revé quan fa una bona ploguda.) arribarem a un maset amb una era on hi ha una bifurcació del camí agafant el camí de la dreta que porta per el mig del Más d'Avall tot i que no l'hem de creuar.
Costur (esquerra) i el Mas d'Avall (dreta)  desde la Pista de la Lloma

Quan entrem a les primeres cases del Mas d'Avall ens hem de fixar a la dreta en el segonun carreronet (el primer és un cul de sac) on trobarem unes escales antigues que baixen a un camí anomenat "Camí de la Carrera". Avancem fins trobar un creuament on a la dreta ens queden els "Corrals de l'Olivar" i el "camí de la Servera", nosaltres seguim recte per el sender, que passa rasant la paret del bancal. Anem en compte de no xafar el camp llaurat doncs estem avançant per un tros treballat, tot i que hi ha camí, i respectem tot el que ens puguem trobar. Seguim doncs avançant per la cresta dels turons i avancem cap a La Sima (un turó on predomina la pedra i petits arbusts) on, un cop la creuem per la cresta, des de on podem veure a la nostra dreta el Barranc del Pla, ens trobarem amb l'enllaç del sender que surt dels llavadors del Mas d'Avall passant per l'altra vessant de La Sima, que dona al Barranc del Collao. A partir d'aquí ja és el "Camí del Covarxo".

Vista cap a la dreta, arribant al Camí del Covarxo per la Sima, i a la dreta el Barranc del Plà
Vista a l'esquerra, la partida del Cocó al Barranc del Collao, on veiem al mig el Tossal on hi havia un antic assentament del Ibers i podem trobar la "Cova Cocó"
    Una mica més endavant, passat el parany, ens trobarem que el sender entrega a una pista on girarem a la dreta i seguirem baixant, ja que si seguim per l''esquerra entrarem en un altre parany sense sortida. Més endavant tornarem a agafar el sender, a l'esquerra de la pista sense més complicacions.

A partir d'aquí simplement seguir el sender i disfrutar de les vistes mentres l'anem seguint. Trobarem una bifurcació marcada amb la placa de SL cap al Mas de Mulato, seguint nosaltres cap a l'esquerra direcció El Covarxo. També ens trobarem amb la Bassa de la Selleta, habitualment seca i cuberta de vegetació.

Bassa Selleta en primer plà. Al fons podem veure La Rambla
    Al cap d'un kilòmetre i mig trobarem per fi la placa del Covarxo, a l'esquerra, on girarem i baixarem per el camí dels antics camps de cultius ja abandonat de fa molt de temps. Després girarem a l'esquerra intentant seguir la linia del Trak del GPS ja que els arbres i arbusts han crescut bastant frondosos ocupant de vegades el poc camí que queda. Haurem de baixar, això sí, una "solsida" doncs el camí esta tapat per arbres i després seguir per les línies dels bancals de baixada fins arribar a la cova "El Covarxo" on esmorzarem (Vam posar algunes fites de pedra durant la baixada, espero que per als que vinguin darrere els siguin útils). Recomano no baixar parets directament per arribar a ella, doncs des de dalt no es veu la cova i podrieu caure, ja que l'entrada no està perimetrada per cap tipus de valla i només desde la boca a la cova hi ha una caiguda d'uns 4 metres.

La cova del Covarxo està situada en un bancal i la seva entrada es horitzontal (es a dir, plana a terra). L'espeleo-club castelló en el seu Catàleg espeleològic de Costur en va fer la referència (pàgina 44, no confondre amb l'altra cova del covarxo, més petita i ubicada a pocs metres barranc amunt molt a prop de la llera del barranc) i medicions. En la seva referència indiquen l'entrada des de el Barranc (indiquen que és el 5è bancal contant des de el barranc), però és millor arribar-hi des del sender.

Nosaltres aquest cop no hem baixat a la cova per seguretat, però si algú hi vol baixar recomano varies coses:

• Respecte! És una cova ja molt danyada, deixeu-ho tot on ho heu trobat. No agafar ni treure de la cova cap element. No arrancar estalactites ni cap altra formació "de record", a part de que està prohibit, podriem danyar l'estructura de la cova, ja prou castigada.
  • A ser possible baixar amb algun professional o que conegui la cova. Evitar baixar amb menors d'edat.
  • Corda o Escala de corda. Si porteu arnés millor que millor. Davant hi ha un pi on es poden lligar els elements de seguretat.
  • Llanterna (amb piles!) És vital, doncs moltes zones estan sense llum.
  • Condició fisica. Estar en forma i ser capaç de pujar la corda a plom per un mateix.
  • Ser més de 3 persones. Una persona sempre s'ha de quedar a fora.

Bancal i boca de "El Covarxo", envoltada de una sabina molt gran, pins i figueres.

Boca de la cova "El Covarxo"
     Aquesta cova descoberta segurament per un esfondrament del bancal i, com he indicat la boca (d'uns  4x3 metres d'obertura) s'obre cap avall, amb una caiguda d'uns 4 metres. A partir d'aquí hi han 3 ales. Al mig una sala en pendent completament derruïda, amb molta runa provinent de les estalactites del sostre que van ser completament arrancades. A l'esquerra, passant per un pas estret entre columnes podem veure moltes estalactites i columnes. L'ala de la dreta baixa per un gran passadís . A l'esquerra d'aquest passadís hi ha una gran colada i al fons, després de pujar per una petita rampa, trobarem estalactites, columnes i petites basses d'aigua (Gours).

La cova està molt malmesa per varies raons, però la principal és que durant la Guerra Civil es van amagar molta gent de Costur i del Mas d'Avall, ja que el front va creuar Costur i la gent va haver de fugir. Recordo que la meva avia explicava que recorda que quan era petita s'hi va amagar amb la familia i que allà hi havia amagades més de 50 persones i hi van passar varis dies. Durant aquells dies per tal de fer-se lloc van arrancar moltes de les formacions de la sala central deixant-la completament "pelada".

Deixo aquí un album de fotos que vaig fer l'any 2004 quan hi vam anar dos vegades, una amb en Roberto i en Dani, que no vam baixar, i l'altra amb en Victor, en Dani i jo que hi vam accedir caminant des de el Barranc i aquest cop sí hi vam entrar.

Covarxo 2004

Bé, després de la parada tornem a agafar el mateix camí per tornar al sender. Un cop allà, seguirem endavant a on ho haviem deixat. fins arribar al Barranc on a la llera girarem a la dreta direcció La Rambla. Quan arribem allà agafarem pocs metres més endavant la continuació del sender a l'esquerra (marcat amb SL) que ens pujarà cap amunt per la partida del Vilamboc (no confondre amb la partida "el Vilambou"!). Llavors, dalt de tot, arribarem a una pista on pocs metres més endavant girarem al primer creuament a l'esquerra. Si continuéssim recte arribariem a la Pista de la Lloma, prop del "Mas de Marco".

Desde la llera del barranc, sortida del sender cap amunt (en una pedra es veu el SL)

El Bustal, des del sender del Vilamboc
    Seguint la pista i enllaçant més endavant amb la Pista de la Lloma, anirem a buscar el Camí del Perxet. És fàcil reconeixer ja que a la dreta entra un camí perpendicular a la Pista de la Lloma (no és res més que la continuació del Cami del Perxet direcció Useres) i a l'esquerra el sender del Perxet que baixa al Barranc del Collao. Girarem doncs a l'esquerra, creuarem el barranc i tornarem a pujar fins a la Pista de la Lloma, ja que la continuació del sender està perduda uns pocs metres per on la Pista de la Lloma passa (per SigPac es pot veure encara per on passava el sender però ara esta completament tapat per esbarzers). La tornarem a seguir cap amunt uns pocs metres fins arribar un altre cop on s'ajunta el Camí del Perxet amb la Pista i girarem a l'esquerra. És fàcilment reconeixible ja que a part de sortir una pista, podem veure a la dreta d'ella un camí empedrat. Nosaltres vam seguir la pista ja que el sol ens caçava i al no saber al 100% l'estat d'aquest tram vam preferir fins al "corral de Pepe Esteve" fer-la per pista. Un cop al corral, vam girar a la dreta agafant ja el sender del Perxet que abans no haviem anat i baixant cap avall, per la partida de la "Palafanga", creuant el Barranc del Mas d'Avall i entrant per les hortes (algunes abandonades, però amb la sèquia visible) fins arribar al camí del Mas d'Avall (el que una mica més avall es converteix amb el Camí del Covarxo, que enllaça amb el Camí de la Carrera a la Sima, com abans hem indicat).
Llavadors i Bassa del Mas d'Avall

Antiga pedra ubicada abans damunt del Broc de la font, que després de la reforma van deixar a la part de dalt

Ja al camí del Mas d'Avall, pujem amunt fins arribar als Llavadors i la seva corresponent font amb abeurador, pujarem a la plaça del Mas d'Avall i seguirem per el primer carrer de l'esquerra, enllaçant finalment amb el lloc on hem començat el camí i tornant cap a Costur.

Us deixo l'album complet de la sortida.

Covarxo
Disfruteu-la!

1. Cada entrada que publiques em fas més ganes d'anar a fer una volta per Costur.
    (de moment ho deixarem per a passat l'estiu)
    gràcies per unes rutes tan detallades.

2. Gràcies a tu per el comentari, si algun dia necessites quelcom, ja saps on trobar-me ;-)
    Costur de vegades sembla el gran oblidat i tenim molt més del que ens pensem els que hi vivim!
    Aprofito per felicitar-te també per el teu blog, m'és molt útil!