dilluns, 4 de juny del 2012

De Costur a Huega per la Bassa Roja i el Racó del Corb

Costur - Bassa Roja - Barranc Fornet - Huega - Racó del Corb - Costur
   Després d'uns dies sense poder sortir o anant a buscar uns camins per una propera volteta (i havent-me deixat el GPS a casa, utilitzant el mapa MTN25 només) al final he pogut fer una volteta més per pujar al Blog.

Aquesta volta és similar a la que fa dues setmanes va realitzar Associació Cultural La Fontanella (juntament amb l'Espeleo Club Castelló), tot i que ells van començar per Els Morrals i a partir d'aquí van fer el trajecte a l'inrevés del que hem fet nosaltres.

Aquest camí ens durà desde Costur per el camí del Más de Gaetano fins a la Bassa Roja i després baixant per el Barranc Fornet per arribar a Huega. Un cop allà es puja per l'esquerra del Barranc del Racó del Corb i tornarem per la Sotarranya.

Aquest diumenge les coses no pintaven massa bé, meteorológicament parlant, així que vam sortir una horeta més tard del compte (i per tant és va fer una mica més curt). Comencem des de els "llavadors" en Dani i jo a bon ritme per el Camí de la Font i un cop a la carretera de Vilafamés girem a l'esquerra seguint-la fins arribar al Mas de Gaetano (ED50 30 741983 4444386). Un cop allà agafem la senda que surt des de el mateix mas la qual seguirem fins a la Bassa Roja.

Mas de Gaetano i a l'esquerra començament del sender.
   Aquest sender puja primer lleugerament i després ja baixa cap avall fins a la Bassa Roja. S'ha d'anar amb compte en algun tram, ja que hi han desnivells amb roques al mateix sender que ens poden fer relliscar.

Ja un cop arribem a la Bassa Roja (ED50 30 742240 4443427) buscarem les marques d'SL verdes i blanques ubicades prop de la pista a la que desemboca la senda, cap a la dreta, deixant la Bassa a l'esquerra, i encarem cap al Barranc del Fornet. Un cop aquí, si volem (i fent una mica de camp a través) podem anar a buscar el Cocó de la Bassa Roja (crec que també es diu Cocó Calderís) (ED50 30 T 741880 4443332). Una manera de localitzar-lo es trobant un piló de pedres i allà baixant pocs metres cap al barranc, molt a prop dels Corrals de la Coveta.
Per altra banda, per a qui no sàpiga què és un Cocó, és un forat natural a la roca on s'acumula l'aigua i on els ramats solien parar a beure. Existeix també una relació de coves i avencs de la Bassa roja i del Cocó que en altres entrades del blog ja us he posat.

La Bassa Roja

Aprofito per comentar que aquest paratge sembla que és a punt de desaparèixer, ja que s'ha projectat una pedrera que destruirà per complet tota la plana i suposo que part del barranc i la senda que després recorrerem. Informació del DOCV 6424 (polígon 5, parcel·la 112) i acta de l'ajuntament de Costur sobre la pedrera.

Bé, continuant per el sender, baixarem cap al Barranc Fornet trepitjant un dels últims tròssos que queden de camí empedrat, un dels molts que hi havien al terme de Costur i que les motos de motocross s'han encarregat de trillar i malmetre  (incomplint la llei flagrantment i sense que ningú hi posi frè), perdent-los per sempre.
Camí empedrat
   Aquest camí, també anomenat "Camí de la Coveta" ens durà fins abaix del barranc, passant per baix de la Roca Roja i de la partida de la Coveta. S'en diu així perque a la mateixa Roca Roja hi podem trobar una cova/abric.
Roca roja i la Coveta
    Un cop creuat el Barranc, seguint el mateix sender, continuarem cap amunt ja seguint el "Reguer de la Coveta" (aquí continuarem trobant senyals del SL) fins a la bifurcació de camins, un a la dreta, que ens duria cap amunt fins a les Voltes dels Morrals i l'altre a l'esquerra que és el que agafarem i ens durà fins a la partida de Huega (en algun lloc també ho he vist escrit com a Huego, però la gent al poble l'anomena Huega). Podem observar també la placa del SL que indica la pujada als Morrals. Aquí deixarem les senyals del SL.

El sender, molt amè, ens portarà més avall, fins a un creuament de 4 camins, el primer el nostre, que ve desde el peu del Cingle dels Morrals i la Roca Comptadora, passant per una petit Mas i un corral. A l'esquerra un petit sender, que es perd al cap de pocs metres que permetia entrar als antics camps de cultius de Huega. Cap avall es una pista que ens duria cap a la Rambla, enllaçant amb la pista de la Gravera. I a la dreta el camí que seguirem, que ens durà cap al camí del Racó del Corv, per l'esquerra del Barranc amb el mateix nom.

Parem aquí doncs a fer un mos i a continuar. Continuem baixant per el camí de la dreta i uns metres més avall (parant compte de no passar-lo de llarg) girarem a la dreta per començar ja el camí de tornada. Aquí comença ja la pujada on es complica una mica el camí, no per el desnivell sinó per el mal estat del sender en moltes seccions, on les motos han desgastat d'una manera molt salvatge el camí, fent solcs a terra de més de mig metre de fons sobretot en pendent forta, dificultant el nostre avanç.
   Un cop agafem més alçada podrem gaudir d'un paissatge molt maco de veure:
El Racó del Corb, al fons
Vistes de de el camí del Racó del Corb a les Voltes dels Morrals (en zig-zag) i la Roca Comptadora (dreta)
    Continuant pujant el sender ens duu cap a l'antic camí de Costur a l'Alcora (El camí dels Morrals). Nosaltres vam intentar seguir el sender al màxim, però amb la pista a escassos mètres aquest s'ha perdut, la qual cosa ens obliga a pujar uns metres una mica a través, per el que recomano agafar la pista de seguida:
Detall del Trak. Agafar la pista a l'esquerra.
    Agafant el Camí del Mormirà ens durà per la Sotarranya fins a Costur de tornada, tal i com vam fer l'altra vegada de tornada a Costur, pujant per la Punta de la Creu i per les Escoles aquest cop.

Espero que ho disfruteu!
Us deixo l'album de fotos complet: